GÜNCEL

Marş Basmıyor

169563

Sanayi kenti olarak anılan Bursa, son günlerde, sanayisinin önemli bölümü olan otomotiv sektöründe çalışan işçilerin, iş bırakma toplu istifalara varan eylemleri ile gündemde.

Otomotiv sektöründe dev yatırımlara sahip kentte tabiri caizse arabaların marşı basmıyor.indir

Eylemler yer yer o kadar tesir etmiş durumdaki, üretimi durdurma kararı alan dünya devi firmalar söz konusu.

Fabrikalarının önünde toplanan işçiler, ücretlerinin yetersiz olduğunu aldıkları zamdan fazlasını hakkettiklerini dile getirmek için gece gündüz fabrika civarında slogan atarak, oturarak duyurmaya çalışıyorlar seslerini.

Gece de devam eden eylemleri sırasında telefonlarının ışıklarıyla protestolarına devam eden işçiler, direnebildikleri kadar güçleri yettiğince yılmamaya çalışacaklarını belirtiyorlar.

Peki eylemlerin sebebi neydi? Neden bu kadar işçi, bu kadar önemli bir sektör ve kent de böyle bir harekete giriştiler? Nasıl organize oldular? Amaçları ne?

150519105915_renault_turkey_624x351_reuters

Hatırlanacağı üzere, Türk Metal İş Sendikası, Bosch firmasında çalışan işçilere geçen Nisan ayında, 3 yılı kapsayacak toplu sözleşmede yüksek oranda zam verilmesi huşunda işveren ile anlaşmaya vardı. İşçiler adına hayli sevindirici olan haber, Renault başta olmak üzere aynı sendikanın yetkili olduğu firmalarda, işçiler, kendilerinin düşük oranda zam aldığını öne sürerek harekete geçti.

Çünkü, Bosch işçileri ile %9.7 yerine %24 zam oranıyla anlaşan sendika diğer işçiler için aynı tutumu sergileyememiş gözükmekte. Haliyle ücretlerinin yetersizliğinden yakınan işçilere, grevden başka yolda gözükmedi.

Renault ve Tofaş yetkilileri işveren olarak, işçilerine eylemlerin durması, uzamaması ve üretime devam etmek için her türlü çağrıyı yaptıklarını belirtiyor ancak sosyal medya üzerinden de örgütlenen işçiler taleplerinin karşılanmasında ısrarcı bir tutum sergiliyor.

Sendika, gelen tepkilerin ardından, yaptığı açıklamada işçilerin eylemi sonlandırması gerektiğini savundu. Bunun üzerine Tofaş işçilerinin %20 si, Renault işçilerinin ise %80 i sendikayı bıraktı. Sendikayla ilişkisini kesen işçi sayısı aşağı yukarı 7 bin olarak öngörülüyor.

Ford otosan işçilerinin de eyleme katılmasıyla ivme kazanan hareket yöreyi ve ekonomi etkiler mi? Etkileri neler olabilir’?

Uzmanlar mevcut eylemler sırasında yaşanan üretim kaybıyla, Bursa’da yaklaşık olarak 3 bin araba eksik üretildiğini belirtiyor.

Eylemlerin uzaması halinde, krizin hem iç hem dış pazar ve yatırımcılar açısından olumsuz sonuçlar doğurabileceğini de ekliyor.

En son, devletin yetkili isimlerinden, Maliye Bakanı Mehmet Şimşek yaptığı açıklamada, işçilerin grevi bırakmasını, ekonominin olumsuz etkilenebileceğini, grevin hak olduğunu fakat uzun sürdüğünü ifade etti.

Türkiye de umut o yöndedir ki; Bursa sanayi kenti sıfatına yakışır şekilde işçisine sahip çıksın ve işçilerin talepleri ile ortak bir paydada buluşulsun. En son Tekel eylemelerinde hiç de hoş olmayan manzaralarla karşılaşan Türkiye bu durumu sorunsuzca, sağduyulu ve anlayış içinde aşsın.

About the Author

Mert Kazan

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir