Düşüncesiz Farkındalık: Meditasyon

1.412 views
views

Günümüzde yoğun iş-okul temposu, gelecek kaygısı, insan ilişkilerindeki çıkmazlar ve daha birçok etken insanların fazla strese maruz kalmasına neden oluyor. Stres beraberinde birçok hastalığı getiriyor. Doktorlar günlük hayatla mücadelede meditasyonun önemini vurguluyorlar.

İnanan inanmayan herkes meditasyon kelimesiyle karşı karşıya kalıyor. Meditasyon, aslında Latince meditatio kelimesinden türetilmiş. Sözcük anlamıyla birçok Batı dilinde “derin düşünme” anlamına geliyor. Ve kişinin iç huzuru, sükûneti elde etmesine ve öz varlığına ulaşmasına olanak veren, zihnini denetleme tekniklerine verilen ad olarak tanımlanıyor. Kısacası manevi anlamda bir arınmayı sağlıyor. Hangi kültürde, millette, dinde olursa olsun aslında meditasyonun özü hep aynı: Hiçbir şey düşünmeksizin gerçekleşen derin düşünme. Aslında insanların kafalarını karıştıran ve onları meditasyondan uzaklaştıran noktası da tam olarak burası.

Öncelikle meditasyonda zihin boşaltılır. Zihnin boşaldığı derin bir huzura ulaştığında anlaşılır. Hayata dair daha berrak, arınmış düşünceler elde edilir. Meditasyona başlamadan önce yapılması gereken ön hazırlıklara şöyledir.

-Karın çok fazla tok ya da hissettirecek kadar açken meditasyon yapılmamalıdır. Çünkü açlık/tokluk hissine odaklanılıp zihin boşaltılmaz.

-İçinde rahat edilen kıyafetler olmalıdır.

-Bir mum ya da tütsü yakmak ideal ortamı hazırlar ve daha rahat konsantre olunur.

-Meditasyon esnasında rahatsız edilmemek gerekir bu nedenle yalnız olduğunuz zamanları tercih etmenizde fayda vardır.

-Müziksiz yapamayanlar için: Müzik dinlenebilir. Ama hareketli müzikler olmamasına hatta imkan varsa sözsüz müzikler olmasına dikkat etmelisiniz.

-Odanın ortamına gelince uç sıcaklıklar olmamalı, ılık olmalıdır. Çok karanlık ya da çok aydınlık değil, loş bir ortam tercih edilmelidir.

-Meditasyondaki en önemli nokta nefes alışverişidir. Diyaframdan nefes almak bu noktada çok önemlidir. Aldığınız nefesi hissetmelisiniz.

Meditasyon pozisyonlarına gelindiğinde sırtın ve vücudun dik olması gerekir. Sizi rahatsız edecek bir pozisyon olmalıdır. Sandalyeye mi yoksa yere mi oturulacağı tercihi size kalmıştır. Eğer yerde yapılacaksa bağdaş kurmalısınız ve altınızda da minder olmasında fayda var. Sırtın kambur olmaması çok önemlidir. Meditasyon sırasında eller salık olabilir. Fakat parmakları birbirine temas ettirmek enerji akışınızı kontrol altına alacağı için konsantrasyonunuz artacaktır. Bu nedenle eller açık biçimde dizlerde, başparmağınız ise orta parmağınızla temas halinde olmalıdır. Kesin bir meditasyon süresi yoktur. Ama genelde 20-30 dakika arasında yapılır. Eğer daha önce meditasyon yapmadıysanız  5-10 dakikayla başlamanız önerilir. Yoğunlaşmanız daha kolay olacaktır.

Meditasyonda en çok tercih edilen yöntem nefese konsantre olarak zihni serbest bırakma yöntemidir. Bu yöntemde gerekli hazırlıkları yapıp oturma pozisyonunu gerçekleştirildikten sonra yavaşça nefes alınıp verilmeye başlanır. Bu nefese konsantre olunur.  Zihnin boşaldığını hissedene kadar bunu sürdürmek gerekir. Yeterli süre sonrasında bahsedilen dinginliğe, iç huzura, arınmışlığa ulaşılır. Bu noktada artık gözlemci olunur ve nefese ya da herhangi bir şeye odaklanmamak gerekir. Tutunulması gereken tek şey arınmış olma hissidir. Bu süre zarfında hala gözlemci olarak kalmak önemlidir. Zaman dolduğunda gözler açılır ve esneme hareketleriyle meditasyon bitirilir.